آبمیوه های مفید برای کودکان و

آبمیوه های مفید برای کودکان و رشد جسم و سلامت ذهن آن‌ها

شاید ندانید که مصرف آب میوه برای کودکان محدودیت دارد؛ البته اگر آب میوه‌ها سالم و طبیعی باشند و استانداردهای ارائه شده جهانی در آن‌ها رعایت شده باشد، منع مصرفی برای کودکان ندارد. با این وجود کودکان زیر 6 ماه صرفاً باید از شیر مادر تغذیه شوند تا سلامتی آن‌ها ذره‌ای به خطر نیفتد اما برای کودکان ۶ ماه به بالا می‌توانید قدم به دنیای رنگارنگ آبمیوه‌ها بگذارید و در کنار شیر مادر از آن‌ها نیز برای کودک دلبندتان استفاده کنید. در هر حال ما در ادامه‌ی این مطلب به شما خواهیم گفت که چه نوشیدنی‌هایی در دسته آب میوه‌ها برای کودکان مفید بوده و البته به چه میزانی برای استفاده آن‌ها برای کودکان مجاز هستید.

فواید آبمیوه برای کودکان

آبمیوه‌ها بدون شک برای کودکان فواید بسیار زیادی دارند و ما در این قسمت به شما خواهیم گفت که آبمیوه‌ های مفید کودکان چقدر می‌توانند در رشد کودک شما موثر باشند. شاید ندانید که اگر از آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید، این آبمیوه‌ها می‌توانند به اندازه یک وعده غذایی برای فرزند شما مناسب باشند.

برخی از آبمیوه‌ها حاوی ویتامین C و ویتامین D هستند، ضمن اینکه با کلسیم نیز غنی شده‌اند. برخی دیگر نیز سرشار از پتاسیم و ویتامین E بوده و کمک می‌کنند تا بدن فرزند شما در مقابل بیماری‌ها ایمن شود. یادآوری می‌کنیم که آب میوه‌های سرشار از ویتامین C، خطر بروز مشکلات قلبی و سرطان در دوران بزرگسالی را برای کودکان شما به شدت کاهش می‌دهند. همچنین اگر از آبمیوه‌هایی استفاده می‌کنید که حاوی اسید اسکوربیک هستند، به جذب آهن غذا در بدن فرزندتان کمک کرده‌اید. خصوصا اگر رژیم غذایی فرزند شما حاوی آهن است یا فرزندتان از کم‌خونی رنج می‌برد، آب میوه‌های حاوی اسید اسکوربیک برای او لازم و ضروری خواهد بود.

البته دقت کنید که این نوشیدنی‌ها باید صددرصد تازه و طبیعی باشند و از قندهای مصنوعی در آن‌ها استفاده نشده باشد. چرا که قندهای مصنوعی سلامت جسم، دهان و دندان فرزندان شما را به خطر می‌اندازند.

لیست آبمیوه های مفید برای کودکان

همانطور که می‌دانید کودکان نسبت به خوراکی‌هایی که می‌خورند، بهانه گیر و لجباز هستند. بر همین اساس انتخاب غذا و آبمیوه برای کودکان، یک چالش بزرگ برای بزرگسالان محسوب می‌شود. به همین دلیل در ادامه یک لیست کاربردی از آبمیوه‌های مفید کودکان را به شما معرفی می‌کنیم تا در انتخاب و تهیه نوشیدنی مورد علاقه آن‌ها با مشکلات کمتری مواجه باشید.

آب سیب، آب هویج و چغندر

این ترکیب مفید و جادویی طعمی دارد که کودک شما عاشق آن می‌شود. 3 ماده مغذی و غنی از فیبر، آهن، منیزیم، آنتی اکسیدان، ویتامین C و ویتامین A. این آبمیوه در کنار داشتن یک دنیا خاصیت، طرز تهیه راحتی هم دارد. برای تهیه‌ی آن شما تنها به یک عدد سیب یا یک پاکت آب سیب کودک سن ایچ احتیاج دارید. حالا باید آن را با آب دو عدد هویج و نصف چغندر ترکیب کنید. فراموش نکنید که باید میوه ها را به خوبی شسته و در آبمیوه گیری قرار دهید. در ضمن در زمان سرو این نوشیدنی برای کودکان، حتماً از تزیینات چشمگیر نیز استفاده کنید تا لذت نوش جان کردن این نوشیدنی برای کودک شما دوچندان شود.

آب لیمو و آب سیب

ترکیب آب لیمو و آب سیب یک ترکیب خاص و اعجاب‌انگیز است که یک نوشیدنی مفید سرشار از کلسیم، فیبر، پتاسیم، منیزیوم و ویتامین C را برای فرزند شما مهیا می‌کند. این نوشیدنی سلامت روده‌ها و همینطور دستگاه گوارش او را تضمین کرده و در کنار این موارد، شفافیت پوست و بهبود عملکرد سیستم تنفسی او را نیز به دنبال دارد.

همچنین آنتی اکسیدان موجود در این ویتامین‌ها به بدن فرزند شما کمک می‌کند تا در مقابل بیماری‌های ویروسی مقاوم باشد. اغلب کودکان از رفلاکس معده در موقع خوابیدن یا بعد از خوردن غذا رنج می‌برند. کافیست که نصف آب لیمو را با آب دو عدد سیب یا یک پاکت آب سیب کودک سن ایچ ترکیب کنید.

آب توت فرنگی سیب

این آبمیوه هم به دلیل حضور همزمان ویتامین C و فیبر برای فرزند شما به شدت مفید است. آب توت فرنگی و سیب حاوی آنتی اکسیدان زیادی بوده و البته به جذب آهن در بدن فرزند شما نیز کمک خواهد کرد. ضمن اینکه این ترکیب سیستم ایمنی او را کاملاً تقویت کرده و در مقابل سرطان و بیماری‌های عفونی مقاوم می‌کند. برای تهیه این آبمیوه کافیست که 2 لیوان آب توت فرنگی را با آب یک عدد سیب ترکیب کنید و در نهایت آن را به فرزند خود بدهید. نکته‌ای که در تهیه این آبمیوه باید به آن دقت کنید، این است که توت فرنگی‌ها را باید تقریباً ۲ الی ۳ ساعت قبل از تهیه آبمیوه در آب خیس کنید تا اگر مواد سمی در بافت توت فرنگی‌ها وجود دارد از آن‌ها جدا شود.

آب پرتقال

بد نیست بدانید که آب پرتقال حاوی منیزیم، فولات، ویتامین C، پتاسیم و مواد معدنی فراوانی است که سیستم ایمنی فرزند شما را تقویت کرده و نقش موثری در سلامت پوست و مو دارد. برای تهیه آب پرتقال می‌توانید آب یک الی دو عدد پرتقال را گرفته و به فرزند خود بدهید. اما اگر پرتقال در دسترس شما نبود، یک پاکت آبمیوه پرتقال کودک سن ایچ می‌تواند به همان اندازه مفید باشد

از چه سنی به کودکان آبمیوه بدهیم؟

بهترین زمان استفاده از آبمیوه برای کودکان، بستگی به رژیم غذایی او دارد. اما به طور کلی پزشکان بر این باورند که کودکان 6 ماه به بالا منعی برای مصرف آب میوه ندارند. البته این مصرف باید محدود باشد و تقریباً به یک چهارم لیوان آبمیوه خلاصه شود. برخی از پزشکان نیز بر این باورند که به هیچ عنوان تا ۱۲ ماهگی کودک به او آبمیوه داده نشود.

میزان مصرف آبمیوه برای کودکان

اگر قصد دارید تا به کودک خود آبمیوه بدهید لازم است تا از میزان مصرف مناسب آن در هر سنی مطلع شوید. به صورت مختصر و مفید می‌توان گفت که:

  • کودکان 1 ساله تا 3 ساله مجاز به مصرف حداکثر نصف یک لیوان آبمیوه در طول روز هستند، یعنی چیزی معادل ۱۱۸ میلی لیتر.
  • کودکان ۴ ساله تا 6 ساله نیز می‌توانند سه چهارم یک لیوان آبمیوه را در طول روز مصرف کنند، یعنی اندازه‌ای معادل ۱۷۷ میلی لیتر.
  • کودکان ۷ سال به بالاهم مجاز به مصرف روزانه یک لیوان آب میوه یا ۲۳۶ میلی لیتر آبمیوه در طول روز هستند.

آبمیوه مفید برای نوزادان

همانطور که گفتیم پزشکان مصرف آب میوه برای کودکان را از شش ماهگی به بالا مجاز دانسته‌اند. اما توصیه کرده‌اند که بهتر است از ۱۲ ماهگی به بعد آبمیوه برای کودکان مصرف شود. در هر حال برخی از کودکان خواه‌ ناخواه به سمت مصرف غذاهای بزرگسالان می‌روند. در این بین ما با ذکر چند نکته‌ی ساده اما مهم، استفاده آبمیوه برای نوزادان 6 ماه به بالا را مجاز می‌دانیم.

• قبل از هر چیزی، دقت کنید که فرزند شما نباید در هر ساعتی از روز که تمایل داشت آبمیوه مصرف کند.
• ضمن اینکه آب میوه مورد استفاده کودک شما باید کاملا سالم، طبیعی و تازه باشد.
• همچنین دقت کنید که آبمیوه را در بطری شیر فرزندتان نریزید و با یک قاشق کوچک به او کم‌کم آبمیوه بدهید. برای مثال در روزهای اول روزانه یک قاشق و بعد دو قاشق به او آبمیوه دهید.
• توصیه می‌کنیم که حتماً آب میوه را با نسبت ۱ به ۳ با آب رقیق کنید تا هضم آن برای فرزند شما سخت نباشد.
• توجه داشته باشید که دادن آبمیوه به فرزندتان را با یک میوه واحد مانند سیب یا هویج آغاز کنید تا دستگاه گوارش او به مرور زمان به آبمیوه عادت کند.
• قبل از آن مراقب باشید که فرزند شما نسبت به آبمیوه خاصی حساسیتی نداشته باشد.
• به هیچ عنوان در ۶ ماهگی تا 7 ماهگی از سبزیجات و میوه‌ها به صورت خام استفاده نکنید.
• در 8 ماهگی می‌توانید آهسته آهسته میوه‌های خام را در کنار آبمیوه به نوزاد خود بدهید.
• در آخر هم توصیه می‌کنیم که در ابتدای امر حتماً از آبمیوه‌های ملایم و معتدل مانند سیب و هویج و گلابی استفاده کنید.

آبمیوه بهترین نوشیدنی برای کودکان

حتی اگر شما هم موافق نباشید، فرزندتان به مرور زمان هرچه بزرگتر می‌شود، تمایل بیشتری به امتحان کردن خوراکی‌های مختلف پیدا می‌کند. در این بین شیر مادر از جمله سالم‌ترین نوشیدنی‌ها به حساب می‌آید اما به مرور زمان شما باید ذائقه او را با دیگر نوشیدنی‌ها و غذاها نیز آشنا کرده و عادت بدهید. آبمیوه‌ها از جمله نوشیدنی‌هایی هستند که اگر سالم، تازه و بدون افزودنی باشند، می‌توانند نقش یک مکمل را برای فرزندتان بازی کنند. حتی شما بعد از رسیدن فرزندتان به یک سن خاص می‌توانید به جای مخلوط کردن غلات با شیر، آن‌ها را با آبمیوه مورد علاقه فرزندتان ترکیب کنید. این‌کار باعث می‌شود که هم ذائقه او با دیگر مواد غذایی آشنا شده و هم مواد مغذی و معدنی لازم به بدن او رسانده شود.امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در پایان خوشحال می‌شویم اگر نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان سایت سن ایچ به اشتراک بگذارید.