خواص آب نارگیل تازه که جسم و ر

خواص آب نارگیل تازه که جسم و روحتان را تازه می‌کند

آیا می‌دانید که به آب نارگیل، مایع زندگی می‌گویند؟ با وجود مواد مغذی سرشار این آب‌میوه طبیعی، این نام‌گذاری کاملاً به جا است و نشان می‌دهد که آب نارگیل، چیزی بسیار فراتر از یک نوشیدنی ضد‌ عطش تابستانی است. البته حواستان باشد که آب نارگیل را با شیر نارگیل اشتباه نگیرید. شیر نارگیل حاصل ترکیب گوشت میوه نارگیل با مقداری آب است و رنگی کاملاً سفید دارد. در‌حالی‌که آب نارگیل، مایع شفاف داخل میوه نارس نارگیل است که به‌راحتی با شکستن نارگیل، به آن دست پیدا می‌کنید. حالا اگر کنجکاوید بدانید که خواص آب نارگیل تازه چیست و روش درست نگهداری از آن چیست، با این مطلب از سن ایچ همراه باشید.

ارزش غذایی نارگیل

آب نارگیل کمی شیرین است و طعم آجیلی خاصی دارد. این مایع شفاف به طور طبیعی فاقد چربی است و کالری و قند کمی دارد. البته ممکن است ارزش غذایی نارگیل، با‌توجه‌به محل رشد این میوه و میزان بلوغ آن، تفاوت‌های اندکی داشته باشد. با‌‌این‌حال، به طور میانگین، هر لیوان متوسط از آب نارگیل، حاوی مواد مغذی زیر است:

ارزش غذایی مقدار در هر لیوان متوسط (8 اونس)
کالری 45 کالری
چربی کل 0
کلسترول 0
سدیم 25 میلی‌گرم
پتاسیم 470 میلی‌گرم
کربوهیدرات کل 11 گرم
قند 11 گرم
پروتئین 0
کلسیم 4 درصد از نیاز روزانه بدن
فسفر 2 درصد از نیاز روزانه بدن
منیزیم 4 درصد از نیاز روزانه بدن

علاوه بر این‌ها، آب نارگیل منبعی غنی از ویتامین C است و مقادیر کمتری از مس، آهن و زینک را در خود جای‌داده است.

خواص آب نارگیل

جالب است بدانید که در بعضی کشورها، برای رفع تشنگی از آب نارگیل به‌جای آب استفاده می‌کنند. اما این انتخاب درستی نیست و باید بگوییم که آب خالص، هیچ جایگزینی ندارد. با‌این‌حال، خواص آب نارگیل هم چیزی نیست که به‌سادگی بتوان از کنار آن گذشت. در ادامه، 12 مورد از مهم‌ترین خواص آب نارگیل تازه برای بدن را با هم مرور می‌کنیم:

1.خواص آب نارگیل برای کاهش وزن

اگر قصد کاهش وزن دارید، مقداری آب نارگیل را صبح به‌صورت ناشتا میل کنید. فیبر موجود در این آب‌میوه طبیعی، میزان اشتهای شما را کم کرده و اشتیاق شما برای رفتن به سمت غذاهای ناسالم را کنترل می‌کند. البته دقت کنید که قرار نیست همه کارها را به عهده آب نارگیل بگذارید! بلکه همراه با مصرف این نوشیدنی، باید تحرک کافی هم داشته باشید.
مصرف آب نارگیل بعد از وعده‌های غذایی و آخر شب هم مفید است. این نوشیدنی میزان سوخت‌و‌ساز بدن را افزایش داده و آب بدن را به‌خوبی تأمین می‌کند؛ لذا یک نوشیدنی مناسب برای بعد از تمرینات سنگین ورزشی است و به حفظ عضلات ورزشکاران هم کمک می‌کند.

2.خواص آب نارگیل در دوران بارداری

آب نارگیل از راه‌های مختلفی به یک مادر باردار کمک کرده و سلامتی او را تأمین می‌کند. در ادامه، به چند فایده مهم اشاره می‌کنیم:

  • ویتامین C موجود در آب نارگیل، سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت می‌کند.
  • این آب‌میوه طبیعی، بدن مادر باردار را به‌خوبی هیدراته کرده و باعث بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌شود.
  • این نوشیدنی، یک نوشیدنی ایزوتونیک است؛ به این معنی که آب و املاح موردنیاز بدن را به‌سرعت تأمین می‌کند و سطح انرژی و سوخت‌و‌ساز بدن را بالا می‌برد.
  • پتاسیم آب نارگیل، ماده‌ای مؤثر در تنظیم فشارخون، حفاظت از قلب و عروق و جلوگیری از زایمان زودرس است.
  • استفاده از آب نارگیل در دوران بارداری، عملکرد غده تیروئید مادر را بهبود بخشیده و جلوی سوزش معده را می‌گیرد.

3.خاصیت دیورتیک آب نارگیل

آب نارگیل یک ادرارآور قوی است و با تحریک بدن برای ادرار بیشتر، جلوی آسیب ناشی از عفونت‌های باکتریایی را گرفته و به بهبود عملکرد کلیه‌ها و مثانه کمک می‌کند. در واقع، آبرسانی کافی به بدن، یکی از موانع مهم تشکیل سنگ کلیه است، اما در صورت تشکیل این سنگ‌ها هم افزایش حجم ادرار می‌تواند کمک مؤثری در دفع سنگ کلیه باشد. به طور معمول، مصرف 2 لیوان آب نارگیل به‌صورت روزانه، تأثیر چشمگیری در این مورد دارد.

4.خواص آب نارگیل برای پوست

آب نارگیل یک آب‌رسان طبیعی پوست است و به شادابی و نشاط پوست کمک می‌کند. این خاصیت شامل پوست سر هم می‌شود و در‌صورتی‌که موهای سر خود را با آب نارگیل شستشو دهید، به براقیت و درخشندگی بیشتر موهای خود کمک کرده‌اید. علاوه بر این‌ها، آب نارگیل از راه‌های زیر هم به‌سلامت پوست کمک می‌کند:

  • این نوشیدنی طبیعی، حاوی ویتامین B است که نقش مؤثری در ترمیم پوست و ازبین‌بردن جای زخم‌ها و جوش‌ها دارد.
  • پتاسیم موجود در آب نارگیل، خون‌رسانی به بافت‌های بدن، از جمله پوست را بهبود می‌بخشد و به فرایند کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کند.
  • ویتامین C آب نارگیل هم ویتامینی مؤثر در جلوگیری از بروز جوش و آکنه بر روی پوست است.

برای جلوگیری از چین و چروک‌های پوستی و تقویت موهای سر، مقداری آب نارگیل را با مقدار کمی ماست ترکیب کرده و از آن به‌صورت یک ماسک موضعی روی صورت یا موهای خود استفاده کنید.

5.آب نارگیل؛ یک نوشیدنی آرام‌بخش

نوشیدن یک فنجان آب نارگیل، خستگی کار روزانه و استرس‌ها را از شما دور می‌کند و باعث می‌شود که جسم و ذهن آرام‌تری داشته باشید.

6.خواص آب نارگیل در بدنسازی

این نوشیدنی خوش‌طعم، کالری کمی دارد و فاقد گلوتن است. به‌علاوه، کربوهیدرات‌ها و الکترولیت‌های موجود در آن، به عملکرد بهتر ماهیچه‌ها کمک می‌کنند. همچنین، وجود الکترولیت‌های سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم، نقش مؤثری در به تعادل رساندن مایعات بدن و جلوگیری از کم آب دارند. البته فراموش نکنید که پس از ورزش، بدن خود را با پروتئین و کربوهیدرات کافی، تغذیه کنید.

7.جبران آب بدن در زمان بیماری

حالاتی مانند اسهال و استفراغ باعث از‌دست‌رفتن مقادیر زیادی از آب بدن می‌شوند. در چنین مواقعی نوشیدن آب نارگیل معجزه می‌کند و خیلی زودتر از آب معمولی، تعادل مایعات و الکترولیت‌های بدن را برقرار خواهد کرد. در صورت استفاده از نوشیدنی‌هایی که با ویتامین C و D غنی شده‌اند هم به تقویت بیشتر سیستم ایمنی بدن خود کمک کرده‌اید.

8.خواص آب نارگیل برای کودکان

استفاده از آب نارگیل برای کودکان هم فواید زیادی دارد و شما می‌توانید پس از سن 8 ماهگی، با مشورت پزشک خود از این نوشیدنی مفید در برنامه غذایی کودک خود استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین خواص آب نارگیل برای کودکان به‌قرار زیر هستند:

  • این نوشیدنی بسیار مغذی و انرژی‌بخش است.
  • آهن موجود در آب نارگیل، در پیشگیری از کم‌خونی کودکان مؤثر است.
  • کلسیم موجود در این نوشیدنی، به رشد و استحکام استخوان‌های کودک کمک می‌کند.
  • فیبر آب نارگیل، جلوی اشتهای کودکان پرخور را می‌گیرد و به کاهش وزن آن‌ها کمک می‌کند.

البته ناگفته نماند که در کنار آب نارگیل، شیر نارگیل هم یک نوشیدنی مقوی و مغذی برای بچه‌ها است که اگر در تهیه آن از مخلوط نارگیل و شیر پاستوریزه استفاده کنید، گنجینه‌ای از کلسیم را در اختیار او قرار داده‌اید.

9.خواص آب نارگیل برای سیستم گوارش

گفتیم که آب نارگیل حاوی فیبر فراوانی است؛ بنابراین مصرف آن بسیاری از مشکلات گوارشی از قبیل سوءهاضمه، نفخ، یبوست و… را برطرف خواهد کرد. به‌علاوه، این نوشیدنی طبیعی، حالت تهوع و استفراغ را برطرف می‌کند و به دلیل وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و الکترولیت‌ها، یک نوشیدنی بسیار مفید برای پاک‌سازی و تسکین درد معده است.

10.کاهش فشارخون با آب نارگیل

یکی از دلایل شایع ایجاد فشار‌خون، متعادل نبودن سطح الکترولیت‌های خون است. اما خبر خوب این است که آب نارگیل سرشار از انواع الکترولیت‌های مورد‌نیاز بدن است و با مصرف آن به‌خوبی می‌توانید سطح فشار‌خون خود را به حالت نرمال برسانید. البته بهترین زمان مصرف آب نارگیل برای بهره‌بردن بیشتر از این خاصیت، صبح‌ها به‌صورت ناشتا است.

11.حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها با آب نارگیل

هرچند که میزان کلسیم موجود در آب نارگیل به حد منابع لبنی، آجیل‌ها و سویا نمی‌رسد، با‌این‌حال، در هر لیوان از آب نارگیل (معادل 240 گرم)، 57.6 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد که نقش مؤثری در حمایت از سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها دارد.

12.خواص آب نارگیل برای دیابتی‌ها

اگر مبتلا به دیابت هستید روی خواص آب نارگیل حساب کنید. منیزیم موجود در این نوشیدنی، ماده‌ای مؤثر در مدیریت سطح قند خون است و مطالعات فاز حیوانی هم نشان می‌دهند که آب نارگیل، اثرات مخرب ناشی از استرس اکسیداتیو مرتبط با شرایطی مانند دیابت را کاهش می‌دهد. البته فراموش نکنید که انتخاب شما باید یک آب نارگیل طبیعی، بدون قند افزوده باشد. در همین رابطه، انتخاب نوشیدنی پیناکولادا 750cc سن ایچ هم انتخاب مناسبی است که فاقد قند، چربی و کلسترول است و با مصرف آن، یک طعم ترکیبی از آب آناناس و آب نارگیل را تجربه خواهید کرد.

روش نگهداری آب نارگیل

آب نارگیل تازه برای 24 تا 48 ساعت در هوای خنک تازه می‌ماند. اما در حالت کلی، بهتر است در صورت عدم مصرف، حتماً آن را داخل یخچال یا فریزر قرار دهید. نوشیدنی‌ها و محصولات کارخانه‌ای آب نارگیل مانند نوشیدنی پیناکولادا 200cc شیشه‌ای سن ایچ هم باید داخل یخچال نگهداری شوند. البته اگر فرایند پاستوریزه‌سازی در مورد محصول انجام شده باشد و درب آن را باز نکرده باشید، تا 12 ماه در محیط بیرون از یخچال هم قابل نگهداری خواهد بود. به‌علاوه، باز هم تأکید می‌کنیم که مبتلایان به دیابت باید آب نارگیلی را انتخاب کنند که فاقد قند افزوده باشد.

مضرات آب نارگیل

ممکن است مصرف آب نارگیل در کنار تمام فواید خود، مضراتی هم به دنبال داشته باشد. البته بیشتر این موارد، در نتیجه زیاده‌روی در مصرف این آب‌میوه طبیعی رخ می‌دهد. در ادامه، به چند مورد مهم توجه کنید:

  • مراقب حساسیت به نارگیل و آب آن باشید و در صورت بروز علائم حساسیت؛ به‌خصوص در کودکان، بلافاصله مصرف میوه را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.
  • آب نارگیل، فیبر بالایی دارد و ممکن است زیاده‌روی در مصرف آن باعث بروز مشکلاتی مانند نفخ و دل‌پیچه شود.
  • با وجود خواص آب نارگیل برای دیابتی‌ها، باید دانست که این نوشیدنی، مقدار کمی قند هم در خود جای‌داده است؛ بنابراین، زیاده‌روی در مصرف آن برای مبتلایان به دیابت مناسب نیست.

سخن آخر

همان‌طور که خواندید، خواص آب نارگیل تازه شامل حال بسیاری از ارگان‌های بدن می‌شود؛ بنابراین، گنجاندن این نوشیدنی طبیعی در برنامه غذایی، یک راه هوشمندانه برای تأمین آب و مواد مغذی مورد‌نیاز بدن است و به‌خوبی انرژی بدن را در طول روز حفظ می‌کند. البته باز هم تأکید می‌کنیم که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید تا دچار عوارض ناخواسته این نوشیدنی گوارا نشوید. شاد و تندرست باشید.