نوشیدنی های سنگ شکن، معرفی نوش

نوشیدنی های سنگ شکن، معرفی نوشیدنی های مناسب سنگ کلیه

سنگ کلیه واقعاً درد کمرشکنی است! آن‌قدر که زیر بار درد آن نمی‌توانید کمر صاف کنید و شاید هم مجبور شوید روی زمین دراز بکشید و به خودتان بپیچید. نه؟! آن‌قدرها هم شدید نیست؟ پس بهتر است با یک نفر که تجربه سنگ کلیه را داشته یک صحبت کوتاه داشته باشید تا هم از درد این بیماری سخت باخبر شوید و هم از او درباره نوشیدنی‌های مناسب سنگ کلیه بپرسید.

خلاصه که اگر سنگ کلیه دارید و می‌خواهید هر چه زودتر به این ناراحتی پایان دهید احتمالاً پزشک به شما داروهای خاصی داده باشد. بله! رژیم غذایی و سبک زندگی شما می‌تواند تفاوت بزرگی در مدیریت سنگ کلیه ایجاد کند پس باید در ادامه بهترین نوشیدنی‌های مفید برای دفع سنگ کلیه و همچنین خوراکی‌های مناسب سنگ کلیه را بررسی کنیم.

نوشیدنی‌های مناسب برای دفع سنگ کلیه

بین نوشیدنی‌های مناسب سنگ کلیه، آب مهم‌ترین نوشیدنی است. آب ماده‌ای است که بیشتر بدن ما از آن تشکیل شده است. برای از‌بین‌بردن یا حل‌کردن سنگ کلیه، آب می‌تواند در نهایت یکی از بهترین درمان‌های ممکن باشد، به‌خصوص زمانی که شرایط هنوز تحت کنترل است و درد فیزیکی کمی در کلیه‌ها داریم.

برای اطمینان از دفع سریع سنگ کلیه، نوشیدن 8 لیوان تا 12 لیوان آب (3 تا 4 لیتر) در طول یک روز به‌شدت توصیه می‌شود. مصرف روزانه حداقل 2 لیتر آب بهترین نتیجه را برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه به همراه دارد. نقش کلیه‌ها همان‌طور که می‌دانیم این است که بدن را با ترشح سموم و باکتری‌ها از طریق دفع، به شکل ادرار، پاکسازی می‌کنند. مهم‌ترین فواید نوشیدن آب برای سنگ کلیه این‌هاست:

  • یک. آب به کنترل فشارخون کمک می‌کند. می‌دانید که افراد مبتلا به فشارخون بالا بیشتر دچار سنگ کلیه می‌شوند.
  • دو. آب وزن بدن را متعادل نگه می‌دارد. حفظ وزن متعادل بدن به طور مستقیم به عملکرد مناسب هر قسمت از بدن کمک می‌کند.
  • سه. یکی از مهم‌ترین نقش‌های مایعات سالم، پاکسازی و سم‌زدایی بدن ما از هر نوع سم است. پاکسازی طبیعی سدیم و سموم اضافی و همچنین بازیابی سلامت کلی و بهبود طبیعی سیستم ایمنی از مهم‌ترین اثرات آب است.

البته باید یادمان باشد که کیفیت آب هم مهم است و بهتر است آب تصفیه‌شده بنوشیم. در ادامه درباره میوه‌های مفید برای سنگ کلیه و همچنین نوشیدنی‌های مفید برای دفع سنگ کلیه که دشمن سنگ کلیه هستند، حرف می‌زنیم. شما هم اگر توصیه پزشکی علمی و ثابت‌شده‌ای در مورد نوشیدنی‌های مناسب سنگ کلیه دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

میوه‌ها و آبمیوه‌های مناسب برای سنگ کلیه

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که نوشیدن آب پرتقال با کاهش فوق اشباع کلسیم اگزالات و کاهش اسید اوریک نسبت مستقیمی دارد پس این میوه و آبش از بهترین نوشیدنی‌های مناسب سنگ کلیه است.

همچنین نوشیدنی‌های حاوی سیترات از تبدیل کریستال‌ها به سنگ جلوگیری می‌کند. البته میوه‌های دیگری هم هستند که حتی از پرتقال و آب آن برای بیماری کلیوی مفیدترند برای مثال انگور و سیب و آب آنها، همگی جایگزین‌های خوبی برای آب پرتقال و پرتقال هستند؛ چون پتاسیم کمتری دارند.

دم‌نوش‌های مناسب برای سنگ کلیه

نمی‌شود از نوشیدنی‌های مناسب سنگ کلیه گفت و از دم‌نوش حرف نزد. چند دم‌نوش مفید وجود دارد که می‌توانند به‌عنوان دم‌نوش‌های پاک‌کننده کلیه عمل کنند. در اینجا چند دم‌نوش مهم را به شما معرفی کرده‌ایم:

  • چای قاصدک
  • چای گزنه
  • چای زنجبیل و زردچوبه
  • چای سبز

در حالت کلی موقعی که به دنبال سم‌زدایی از کلیه خود هستید، نوشیدن چای گیاهی برای کلیه‌ها ایده خوبی است؛ اما خب از آن جایی که ایرانی جماعت، چای‌خور حرفه‌ای و قهار است و صبح‌، ظهر و شب چای می‌خورد، باید درباره اثرات چای بر سنگ کلیه بداند و از خودش بپرسد آیا چای در دسته نوشیدنی‌‌های مناسب سنگ کلیه جای می‌گیرد؟

آیا ماءالشعیر برای دفع سنگ کلیه مفید است؟

چند مطالعه علمی معتبر به ما نشان داده‌اند که مصرف نوشیدنی مالت (ماءالشعیر)، در حد اعتدال! ممکن است برای دفع سنگ کلیه مفید باشد، دلیل این امر نامشخص است، اما ممکن است به این دلیل باشد که ماءالشعیر ادرار‌آور است. ادرار‌کردن، می‌تواند به دفع سنگ‌های کوچک قبل از بزرگ‌شدن آنها کمک کند.

نکته مهم این است که افراد ممکن است تعاریف مختلفی از معنای نوشیدن در حد اعتدال داشته باشند؛ به همین دلیل، مهم است که بدانیم واقعاً نوشیدن معتدل چیست و خودمان را گول نزنیم. علاوه بر این، هرگز نباید نوشیدنی را به‌عنوان راهی برای دفع دائمی سنگ کلیه در نظر گرفت.

همچنین هیچ ارتباط مستقیمی بین نوشیدن الکل و افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه ثابت نشده است. بااین‌حال، الکل می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود که این مورد با تشکیل سنگ کلیه مرتبط است. به همین دلیل، اگر سنگ کلیه دارید، مصرف الکل توصیه نمی‌شود پس اصلاً فکرش را نکنید که مشروبات الکلی را جزو نوشیدنی‌های مناسب سنگ کلیه به‌حساب بیاورید.

رژیم غذایی مناسب برای افرادی که دچار سنگ کلیه هستند

موقع درگیرشدن با سنگ کلیه باید در مورد انتخاب غذاهایی که می‌خورید، خیلی دقت کنید. چند مورد زیر را در نظر بگیرید؛ اما قبل از هر چیز درباره خوراکی‌های مناسب سنگ کلیه از دکترتان سؤال بپرسید:

  • هیدراته ماندن بدن یعنی پرآب بودنش مهم است. البته کیفیت آب آشامیدنی هم خیلی مهم است، مثلاً آب سخت ممکن است باعث افزایش کلسیم در کلیه‌ها شود.
  • مصرف نمک خود را محدود کنید. خیلی از فست‌فودها و غذاهای آماده در سدیم غرق هستند، چون عملاً این نوع غذاها درون اقیانوسی از نمک پخته می‌شوند.
  • مقادیر طبیعی کلسیم را از منابعی مثل لبنیات برای خودتان جور کنید. البته که مکمل‌های کلسیم را فقط در صورت توصیه پزشک مصرف کنید.
  • بیش‌از‌حد پروتئین مصرف نکنید. پروتئین منابع حیوانی، می‌تواند باعث تجمع کلسیم در کلیه‌ها شود.
  • همچنین یادتان باشد که رژیم غذایی خود را با نیازهای خاص خود تنظیم کنید. ممکن است مشکلات سلامتی یا حساسیت‌های غذایی دیگری داشته باشید که باید در نظر گرفته شوند.

این یعنی درمان خانگی سنگ کلیه را باید با مشورت پزشک پیش ببرید و نه سرخود و با حرف این و آن، چرا؟ چون بدن شما متعلق به خودتان است و تجربه دیگران و وضعیت بدنی آنها با وضعیت بدن شما فرق دارد.

خوراکی‌های ممنوعه برای مبتلایان به سنگ کلیه

اگر سنگ‌های اگزالات کلسیمی دارید، چالش اصلی شما کاهش مصرف اگزالات است. متأسفانه این ترکیبات در خیلی از غذاها مثل لیست غذاهای زیر پیدا می‌شود:

  • اسفناج
  • محصولات سویا مثل توفو، شیر سویا و سویا
  • ماست
  • سیب‌زمینی‌ها
  • تمشک
  • خرما
  • بادام‌
  • ریواس
  • حبوبات مثل لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی و باقالا.
  • غلات مثل آرد ذرت، سبوس، بلغور و ارزن.

گوشت از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، با سنگ کلیه داستان‌ها دارند! برای سنگ‌های اگزالات کلسیمی، می‌توانید مقدار محدودی گوشت و ماهی مصرف کنید.
اگر سنگ‌های اسید اوریک دارید، بهتر است تاحدامکان از این پروتئین‌های حیوانی خودداری کنید، چون این سنگ‌های اعصاب‌خردکن حاوی پورین هستند که همین‌ها تولید اسید اوریک را افزایش می‌دهند.

یکی از نکاتی که باید در نظر داشت این است که پختن، جوشاندن، بخار پزکردن یا بلانچ‌کردن (فرو بردن مواد غذایی در آب در حال جوش و بلافاصله قراردادن آن در سطل آب سرد پر از یخ – هدف بلانچ‌کردن شوک دادن به مواد غذایی است)، محتوای اگزالات غذاهایی مثل سبزیجات را کاهش می‌دهد پس اگر غذاهای حاوی اگزالات بالا مصرف می‌کنید، اول آنها را بپزید.


08 بهمن 1401