آنچه باید درباره بهترین زمان م

آنچه باید درباره بهترین زمان مصرف آب پرتقال بدانید

آب پرتقال یکی از خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌هایی است که با رواج همه‌گیری کرونا، نوشیدن آن به عادت غذایی بسیاری از ما تبدیل شده است. این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. حالا می‌توانیم بپرسیم که بهترین زمان مصرف آب پرتقال چه زمانی است. برای پاسخ به این سؤال با ما همراه شوید.

چرا باید آب پرتقال بنوشیم؟

آب پرتقال به دلیل فواید زیادش، بهترین راه تقویت سیستم ایمنی است و خوردن روزانه یک لیوان از آن، مواد مغذی ضروری بدن را تأمین می‌کند. این میوه حاوی حدود 170 فیتوکمیکال مختلف است که به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن اثرات قابل‌توجهی بر سلامتی ما دارد.

با نوشیدن آب پرتقال شما درواقع موادی مثل ویتامین سی، تیامین (ویتامین B1)، اسید پانتوتنیک، ریبوفلاوین، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین B6 و اسیدفولیک را به بدن خود می‌رسانید که از تنظیم‌کننده‌های سلامت هستند.

یک فنجان آب پرتقال تازه حاوی مواد زیر است:

  • کالری: 112
  • پروتئین: 2 گرم
  • کربوهیدرات: 26 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • شکر: 21 گرم

این آبمیوه منبع خوبی از عناصر زیر را در خودش دارد:

  • فولات
  • کلسیم
  • آهن
  • مس
  • پتاسیم
  • روی

مواد موجود در آب پرتقال برای سلامت مغز، سلامت استخوان و پوست، سیستم قلبی عروقی، عملکردهای شناختی، پیری و بسیاری از موارد دیگر مفید هستند.

 

بهترین زمان مصرف آب پرتقال چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف آب پرتقال صبح است. با خوردن آب پرتقال در وعده صبحانه، بدن شما قند و انرژی کافی برای شروع یک روز پرانرژی را به دست می‌آورد. وقتی‌که صبح آب پرتقال می‌خورید بدن شما فرصت دارد تا شب و قبل از خواب، اسید موجود در آن را پردازش کند.

بااین‌حال یک باور غلط وجود دارد که می‌گوید آب پرتقال را صبح و قبل صبحانه بنوشید. این گروه اعتقاد دارند که یکی از بهترین راه‌ها برای بهره‌بردن از تمام فواید آب پرتقال و جذب کامل موادش، خوردن آن اول صبح و با معده خالی است. محققان اما ثابت کردند خوردن آب پرتقال با شکم خالی در طولانی مدت باعث ناراحتی معده می‌شود؛ بنابراین بهتر است اول صبحانه خود را بخورید و بعد، از نوشیدن آب پرتقال لذت ببرید.

بهترین زمان مصرف آب پرتقال 1 تا 2 ساعت بعد از صبحانه است، زمانی که بدن خیلی سیر یا خیلی گرسنه نیست. علاوه بر این، در این زمان، معده به‌تازگی غذا را هضم کرده و آمادگی انجام کار جدید را دارد.

آیا خوردن آب پرتقال در وعده صبحانه مفید است؟

هیچ‌چیز مثل یک لیوان آب پرتقال تازه که با یک بشقاب صبحانه مقوی همراه شده باشد نمی‌تواند خواب را از چشمان ما دور کند. مزایای خوردن آب پرتقال در صبحانه عبارت‌اند از:

  • خوردن آب پرتقال در صبحانه به دلیل عطر و طعم احیاکننده و مزایای متعدد، باعث شروع یک روز پرانرژی می‌شود.
  • آب پرتقال سیستم ایمنی بدن را تقویت و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.
  • این آب به‌عنوان یک ضدالتهاب عمل می‌کند و می‌تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند.
  • آب پرتقال از گردش خون سالم و تنظیم فشارخون حمایت می‌کند.
  • آب پرتقال منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی متعدد است، اما مثل همه آب‌میوه‌ها، آب پرتقال دارای قند زیادی است که می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون شود به همین دلیل خوردن آب پرتقال در شب کمتر توصیه می‌شود.
  • نوشیدن آب پرتقال به کاهش فشارخون بالا و کلسترول بالا کمک می‌کند و خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

بنابراین، توجه به بهترین زمان مصرف آب پرتقال می‌تواند نقش مهمی بر فعالیت‌های روزانه شما داشته باشد.

خوردن آب پرتقال در شب

بهتر است به خوردن آب پرتقال در شب و قبل از خواب نه بگویید چون می‌تواند خواب راحت را برای شما سخت کند. دو دلیل مهم برای این اتفاق وجود دارد:

اسیدیته: مقیاس pH، تغییر اسیدیته در غذاها و نوشیدنی‌ها را به ما نشان می‌دهد که از 0 تا 14 درجه‌بندی‌شده است. خوراکی‌هایی که PH آن‌ها بین 0 تا 6.9 باشند اسیدی هستند و آن‌هایی که بین 7.1 تا باشند 14 قلیایی محسوب می‌شوند. pH آب پرتقال از 3.30 تا 4.19 متغیر است، این یعنی اینکه این نوشیدنی کاملاً اسیدی است. این سطح از اسیدیته حتی در افرادی که رفلاکس ندارند هم می‌تواند باعث رفلاکس اسید شود.

شکر: آب پرتقال سرشار از شکر است. هر 225 گرم آب پرتقال بدون پالپ ساده، دارای 22 گرم شکر است.

بنابراین، خوردن آب پرتقال در شب عوارض زیر را به همراه دارد:

  1. رفلاکس معده: مصرف سطوح بالای غذاها یا نوشیدنی‌های اسیدی و سپس درازکشیدن، احتمال رفلاکس اسید را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است ناراحتی‌هایی مثل سوزش سر دل یا سوءهاضمه را هم تجربه کنید.
  2. افزایش قند: همه ما افزایش انرژی با خوردن چیزهای شیرین را تجربه کرده‌ایم، چیزی که می‌تواند در وسط روز مفید باشد، اما زمانی که می‌خواهید به خواب بروید، قطعاً به آن نیازی ندارید.
  3. قند خون بالا: جدا از هجوم لحظه‌ای قند، مصرف منظم غذاها و نوشیدنی‌های قندی نه‌تنها باعث دیر خوابیدن می‌شود، بلکه خواب عمیق شما را هم مختل می‌کند. قند خون بالا باعث بدخوابی می‌شود و کم‌خوابی قند خون را بالا می‌برد.

خوردن آب پرتقال در صبحانه با معده خالی هم می‌تواند برای معده بد باشد. ویتامین C موجود در آب پرتقال می‌تواند با اسید موجود در معده تعامل داشته باشد و در صورت مصرف زیاد به‌راحتی باعث ایجاد زخم می‌شود.

حرف آخر

آب پرتقال به دلیل فعالیت‌های بیولوژیکی مفید و فواید طولانی‌مدت یکی از نوشیدنی‌های محبوب برای سلامتی است. با خوردن آب پرتقال در وعده صبحانه و استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی آن، می‌توانید جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرید و تا آخر عمر سالم بمانید.